کد مطلب:303540 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:179

گوشه ای از عظمت مقام حضرت خدیجه کبری
روایت كرده اند: ان جبرئیل اتی النبی صلی الله علیه وآله فقال: اقرء خدیجة من ربها السلام. فقال رسول الله (ص) یا خدیجة هذا جبرئیل یقرئك من ربك السلام قالت خدیجة: الله السلام، و منه السلام و الیه یعود السلام [1] .

جبرئیل نزد پیامبر (ص) آمده و عرض كرد یا رسول الله از جانب خداوند تعالی مامورم كه سلامش را به خدیجه (ع) ابلاغ نمایم. در این هنگام رسول خدا (ص) به خدیجه علیهاسلام فرمود: ای خدیجه این جبرئیل است كه سلام خدایت را برایت آورده است سپس خدیجه گفت: خدا خود، سلام است و از او است سلام، و سلام به او بر می گردد. قابل ذكر است كه خدیجه كبری علیهاسلام دختر خویلدبن اسدبن عبدالعُزّی بن قصی بن كلاب است و رسول خدا (ص) با اول زنی كه ازدواج كرد این بانو بود و فوق العاده به پیامبر (ص) عشق می ورزید به طوری كه همه دارائیهایش را پیش پای آن حضرت نثار كرد و آن حضرت نیز برای جلب محرومان به اسلام همه آن دارائیها را در راه خدا انفاق نمود و به علاوه می توان گفت كه خداوند متعال به این بانوی بزرگ در عوض جان نثاریهایش در راه رسول خدا (ص) و گذشت و ایثارش او را به مادری ام الائمه حضرت فاطمه الزهرا علیهاسلام مفتخر ساخت و چه مقامی از این مقام برتر كه ظرف وجودش پرورشگاه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها گردید.

معروف است كه پیامبر(ص) بعد از رحلت این بانوی بزرگ یعنی خدیجه كبری علیهاسلام هر وقت صحبت از او می شد با تجلیل ویژه از او یادآوری می فرمود به طوری كه در بعضی از اوقات برای عایشه تحمل ناپذیر می شد و معترضانه می گفت یا رسول الله چرا این همه از خدیجه صحبت می كنید او یك زن پیری بیش نبود! و بلافاصله پیامبر برافروخته می شد و می فرمود: اَیْنَ مِثْلُ خدیجه صدقتنی حین كذبنی الناس [2] .

مانند خدیجه كجاست؟ او روزی پیامبری مرا تصدیق كرد و به من ایمان آورد كه تمام مردم مرا تكذیب كرده بودند. آری حضرت خدیجه كبری (س) نخستین زنی است كه به رسول خدا (ص) ایمان آورد. هفت سال با رسول خدا (ص) نماز خواند در حالی كه جز او و حضرت علی علیه السلام كسی با پیامبر نماز نمی گذارد.

رسول خدا بیست و پنج ساله بود كه با این بانو كه چهل سال از سن او می گذشت ازدواج كرد. حضرت خدیجه قبلاً دو شوهر كرده بود یكی ابوهاله هندبن نباش تمیمی، و پس از فوت او عتیق بن عائذ مخزومی.

شوهران او هر دو از ملوك عرب بودند. در عظمت مقام خدیجه (س) همین بس كه رسول خدا (ص) او را از زمره چهار زن به كمال رسیده دانسته است چنانچه فرموده است. تنها چهار زن به كمال رسیده اند.

كمل من الرجال كثیر و ما كمل من النساء الا اربعة مریم بنت عمران.

و آسیة بنت مزاحم، و خدیجه بنت خویلد، و فاطمة بنت محمد. این حدیث شریف در بسیاری از كتابهای شرح زندگانی حضرت زهرا علیهاسلام ثبت شده دیگر احتیاجی به ذكر سندش نیست در این حدیث رسول خدا (ص) فرمود: از مردان خیلی به كمال رسیده اند ولی از زنان چهار نفر كامل اند.

1 - مریم دخترعمران، مادر حضرت عسیی روح الله

2 - آسیه دختر مزاحم همسر فرعون مصر

3 - خدیجه دختر خویلد

4 - فاطمه دختر محمد صلی الله علیه وآله

مادر خدیجه دختر احلم از اولاد عامربن لوی است حضرت خدیجه افتخار همسری رسول خدا(ص) را در مدت 24 سال و چندماه داشته است تولد حضرت خدیجه 68 سال قبل از هجرت در مكه واقع شده است. این بانوی بزرگ برای رسول خدا (ص) هفت فرزند بدنیا آورد. چهار دختر به نامهای: زینب، رقیه، ام كلثوم و بهترین زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و سه پسر به نامهای قاسم، طیب، طاهر كه هر سه در كودكی وفات یافتند و بعضی از مورخین فقط یك پسر برای این بانو نوشته اند و معتقدند كه این بانوی بزرگ تنها یك پسر بنام قاسم به دنیا آورد كه لقب های او طیب و طاهر بود.

حضرت خدیجه در سال دهم بعثت سه روز پس از وفات ابوطالب در سن 65 سالگی وفات یافت و قبر شریفش در قبرستان قریش در مكه معظمه قرار دارد و رسول خدا (ص) آن سال را كه به فاصله سه روز تا یكماه دو یاور بزرگ خود یعنی ابوطالب پدر علی علیه السلام و خدیجه كبری علیهاسلام را از دست داد. عام الحزن نامید یعنی سال غم و اندوه.


[1] بحار، ج 11/22.

[2] سفينه ج 3/1.